Nowelizacja ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami weszła w życie w dniu 17 września br. Najważniejsza zmiana dla kredytobiorców dotyczy dodatkowych opłat, jakie pobierały banki od klienta od momentu udzielenia kredytu do momentu dokonania wpisu hipoteki przez sąd do księgi wieczystej. W praktyce trwało to zazwyczaj około jednego roku. W tym czasie klienci ponosili dodatkowe opłaty w związku z tzw. ubezpieczeniem ryzyka kredytowego. Opłaty te w zależności od banku były pobierane w dwóch różnych formach – dodatkowo powiększonej marży lub w postaci dodatkowego ubezpieczenia wyliczanego na podstawie aktualnego salda. Powodowało to, iż do czasu wpisu hipoteki klienci płacili wyższe raty.
Nowelizacja ustawy znosi dodatkowe opłaty ponoszone przez konsumenta za oczekiwanie na wpis do hipoteki. W przypadku naliczenia w/w należności przez bank, zostaną one zwrócone kredytobiorcy bądź zaliczone na poczet zobowiązania kredytowego.
O zwrot dodatkowych kosztów mogą się ubiegać:
- osoby które podpisały umowę w dniu 17 września br lub później
- osoby które podpisały umowę wcześniej, a do dnia 17 września br nie dokonano wpisu do hipoteki